2012-03-08

Clean Serv
clenser

Trójmiejska firma Clean Serv zajmuje się kompleksowym sprzątaniem biur, obiektów przemysłowych oraz osiedli mieszkaniowych.

POMYSŁ NA FIRMĘ

Zamiar stworzenia firmy o takim profilu zrodził się, przed blisko trzema laty, w głowach dwóch przyjaciół, którzy podjęli decyzję o połączeniu swoich sił i realizacji pomysłów na stworzenie od podstaw sprawnie działającego przedsiębiorstwa.
Dociekliwy czytelnik mógłby zadać pytanie, dotyczącego tego skąd w głowie dwóch bardzo młodych osób wziął się pomysł na stworzenie firmy sprzątającej? Stereotypem do dzisiaj obowiązującym w naszym kraju jest postrzeganie pojęcia sprzątania, jako domenę osób starszych - zazwyczaj Pań& żwawym krokiem przemierzających szkolne korytarze. Impulsem, który skierował nas do działania były obserwacje, jakie poczyniliśmy pracując u dotychczasowych pracodawców. W pewnym momencie zorientowaliśmy się, że znalezienie profesjonalnej firmy sprzątającej, będącej w stanie zapewnić stały, wysoki poziom świadczonych usług graniczy z cudem. Czynnikiem mającym niewątpliwie wpływ na taki stan rzeczy była rozpoczynająca się właśnie fala masowej emigracji do Wielkiej Brytanii.
Wspominając o pracy za granicą, nie sposób pominąć faktu, iż jeden z nas wyjeżdżając do pracy w trakcie wakacji zdobywał doświadczenie w jednej, z wiodących, Londyńskich firm sprzątających. Procedury stosowane w firmach o takim profilu na tamtejszym rynku staramy się sukcesywnie wdrażać w prowadzonej przez nas firmie. Do tej pory wprowadziliśmy system zaopatrywania firm, dla których świadczymy usługi, w szeroką gamę produktów dodatkowych-głównie artykułów higienicznych. W tej chwili jesteśmy na etapie opracowania szczegółowych ankiet badających satysfakcje klienta wynikającą z poziomu świadczonych usług oraz opracowaniu wewnętrznych szkoleń dla pracowników.
Powróćmy do tematu naszych początków&
Firmy sprzątające nie były w stanie zapewnić pracownikom godziwych warunków pracy, co przyczyniło się do rotacji osób sprzątających, co znacznie obniżyło jakość świadczonych usług. W wyniku poszukiwania oszczędności umożliwiających zwiększenia wyposażeń pracowników znacznie obniżyła się również jakość stosowanych środków czyszczących.

Doszliśmy do wniosku, iż na przekór ówczesnym trendom, nie wybieramy się za kanał La Manche, lecz spróbujemy własnymi siłami stworzyć firmę w wydawałoby się skrajnie niesprzyjających warunkach. Firmę, która zapełni powstała lukę i wykorzysta chwilową słabość konkurencji. Z czasem doszliśmy do wniosku, iż była to jedna z najlepszych decyzji, które mogliśmy podjąć w tym momencie, lecz do tego powrócimy w dalszej części naszej, krótkiej "historii".

ZAKŁADANIE FIRMY


Standardowym stało się już powiedzenie, iż "początki były trudne"- podobnie było w naszym przypadku.
Początku prowadzonej przez nas działalności były prostsze o tyle, że pomimo młodego wieku, obaj prowadziliśmy wcześniej firmy o odmiennym profilu. Dzięki znajomości obowiązujących przepisów oraz procedur niemal bezboleśnie przeszliśmy etap zakładania firmy-który niektórym młodym przedsiębiorcom może się wydać niesamowicie skomplikowany i zbiurokratyzowany.
Z doświadczenia wiemy, że "nie taki diabeł straszny&" i w każdym z urzędów, uzyskać można niezbędną pomoc oraz porady, który z kilkudziesięciu druków należy wypełnić i w jakim celu to czynimy. W przypadku chęci rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez więcej niż jedną osobę warto poświęcić nieco czasu na zapoznanie się z możliwościami, jakie oferują nam przepisy. Każda z form prowadzenia działalności gospodarczej posiada swoje plusy&niestety niesie to za sobą konsekwencje, z którymi warto się zapoznać przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji. W jaki sposób uzyskać interesujące nas informacje? Proponujemy wybranie się do biura rachunkowego lub, dla bardziej wytrwałych, lekturę jednego z dostępnych na rynku kompendiów dotyczących prowadzenia firmy, na łamach którego znaleźć możemy odpowiedź na niemal wszystkie nurtujące nas początkowo pytania oraz - CO BARDZO WAŻNE- wzory pism, umów, etc.

Mam nadzieję, iż zdanie które, za chwilę stanie się częścią tego tekstu natchnie tych, spośród czytelników, którym wydaje się, iż założenie firmy wymaga potężnych nakładów finansowych. Nasza firma zaczynała od zera... nie posiadaliśmy praktycznie żadnych środków finansowych oraz możliwości ich zdobycia. Mogliśmy liczyć tylko na siebie, oraz pomysł, który wydawał nam się niemożliwym do zaprzepaszczenia. Być może ktoś zarzuciłbym na hurraoptymizm, brak odpowiedzialności, czy rzeczowego- realistycznego postrzegania rzeczywistości. W naszych głowach zrodził się jednak pomysł, marzenie i postanowiliśmy postawić wszystko na jedną kartę. Na pytanie, czy było warto-obaj, zgodnie, odpowiemy twierdząco. Niewątpliwie tego typu działanie jest domeną młodości, ale satysfakcja płynąca z pierwszego osiągniętego sukcesu rekompensuje wszystkie stresy i nieprzespane noce.
Naszym atutem i jedynym orężem na początku prowadzenia działalności był pomysł na to, jak wyglądać powinna nasza firma oraz szereg utalentowanych znajomych, którzy pomogli nam nadać kształt pewnym wyobrażeniom.

PIERWSZE KROKI


Pierwszą i, naszym zdaniem, najważniejszą decyzją było stworzenie strony internetowej innej niż wszystkie- oryginalnej w formie i bezpośredniej w przekazie. Strony, które przyciągałaby uwagę użytkownika swą oryginalnością i nietuzinkowym wyglądem. W tym miejscu należy dodać, iż byliśmy pierwszą firmą sprzątającą w Trójmieście posiadająca rozbudowaną stronę internetową- wzbogaconą o menu oraz możliwość wyboru i poruszania się po podstronach w celu zapoznania się ze świadczonymi przez nas usługami. W początkowym okresie prowadzenia działalności strona internetowa naszej firmy była głównym źródłem klientów naszej firmy. Poprzez wizyty na stronie kontaktowały się z nami kolejne osoby, dzięki którym mogliśmy rozwijać firmę oraz dokonywać kolejnych inwestycji.
Ważnym, nieodzownym naszym zdaniem, czynnikiem jest reklama, o której zdaje się zapominać część przedsiębiorców. W ujęciu rocznym koszt stałej prezentacji na łamach portalu o zasięgu regionalnych (a taki jest obszar naszego zainteresowani) wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych miesięczne, więc PRZEDSIĘBIORCO-nie zapominaj o tym&oraz o tym, że 90% firm poszukując wykonawcy korzysta w pierwszej kolejności z komputera oraz dobrodziejstw internetu.

ŹRÓDŁA FINANSOWE


Wspominając o braku środków finansowych nie można zapomnieć o pomyśle na to, jak je zdobyć. Głównym źródłem przychodów firmy były zlecenie prywatne-sprzątania domów i mieszkań, które niejednokrotnie wykonywaliśmy osobiście w celu zminimalizowania kosztów wynikających z konieczności zatrudnienia pracowników. Niewątpliwie czytelnikowi może się to wydać zniechęcające, lecz wydaje mi się, iż każdemu znane jest bardzo stare i prawdziwe zarazem porzekadło mówiące o tym, że "bez pracy nie ma kołaczy". W naszym przypadku była to jedyna możliwość oraz sposób na rozwój firmy. W tym okresie zajmowaliśmy się także pracą w innych zawodach, więc nietrudno wyobrazić sobie, ile wyrzeczeń kosztowało nas marzenie o własnej firmie&

PIERWSZE UMOWY


Z biegiem czasu wszystkie podejmowane przez nas działania nabierały blasku. Podpisaliśmy pierwsze umowy z klientami instytucjonalnymi oraz zatrudniliśmy pierwszych pracowników. Wybrana przez nas branża jest o tyle specyficzna, iż pomiędzy firmami konkurującymi ze sobą na rynku są dość znaczne rozbieżności cenowe. Na rynku dostępny jest tylko jeden, profesjonalny program komputerowy do obsługi firmy sprzątającej, którego cena odstraszy wielu, spośród potencjalnych nabywców. To do klienta należy decyzja o wyborze firmy świadczącej na jego rzecz usługi sprzątania a naszym zadaniem jest go przekonać, iż wybierając naszą firmę, może być pewny słuszności swej decyzji.

CO PRZEWAŻYŁO O SUKCESIE


Od początku zdecydowaliśmy się na przyjęcie alternatywnej, w stosunku do konkurencji, polityki płacowej. Po przeanalizowaniu sytuacji na rynku branżowym doszliśmy do wniosku, iż większość problemów, z którymi borykają się firmy sprzątające wynika ze zbyt niskich stawek, proponowanych potencjalnym pracownikom. Techniki motywacyjne nie mają zastosowania, gdy proponowana kwota wynagrodzenia jest nieadekwatna do jakichkolwiek standardów. Dzięki zastosowanej polityce płacowej oraz systemom premiowania udało nam się skompletować stały zespół osób obsługujących podlegające nam obiekty. Znając specyfikę rynku uważamy to za swój największy sukces, co nie zwalnia nas ze stałej kontroli prowadzonych prac oraz częstego wizytowania obiektów.

Najważniejsza dla każdego przedsiębiorcy powinna być satysfakcja klienta- wydawać by się mogło, iż jest to banalne stwierdzenie nie wymagające dodatkowego komentarza&.a jednak.
Wyobraź sobie, szanowny czytelniku, nowo otwarty kompleks biurowy- udało Ci się zdobyć zlecenie w jednej z firm, jest ona zadowolona ze świadczonych przez Twoją firmę usług. Jak myślisz? Czy firma, która wynajmuje sąsiednie biuro zapyta Cię o to, kto świadczy Ci usługi o danym zakresie? Zapewniam, że tak. W ten sposób pozyskaliśmy jak dotąd kilkunastu klientów, więc warto dbać o to, by dobrze nas postrzegano. Oczywiście każdemu zdarzają się wpadki-nam również, niekiedy bardzo nieprzyjemne, ale najważniejsze jest to, by wyciągnąć z tego naukę na przyszłość.

DALSZY ROZWÓJ


Aktualnie nasza firma jest na etapie stałego rozwoju, z miesiąca na miesiąc zwiększa się liczba obsługiwanych przez nas firm. Zatrudniamy od kilkunastu do dwudziestu pięciu osób. W perspektywie planujemy zakup kolejnych, profesjonalnych urządzeń umożliwiających poszerzenie zakresu prowadzonej przez nas działalności oraz rozwój firmy poprzez wzbogacenie oferty o profesjonalne projektowanie i pielęgnowanie ogrodów oraz terenów zielonych.

Na zakończenie wypadałoby wspomnieć o tym, co uważam za nasz największy sukces? Niewątpliwie wytrwałość z jaką dążyliśmy do realizacji określonego celu, ale&wydaje mi się, iż największym naszym sukcesem jest satysfakcja płynąca z wykonywanej przez nas pracy oraz ciekawość wyzwań, jakie czekają nas z każdym kolejnym dniem.

Kuba Majszak
www.clean-serv.pl
kuba.majszak@clean-serv.pl

Investor helpline  24h   (+48) 609 860 090

Mapa wizerunkowa

Wszystkie prawa zastrzeżone

Projekt finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013
Realizacja: agencja interaktywna [ zjednoczenie.com ]